De coaches van het Houtkamp College
 
Op het Houtkamp College werken zestien bevlogen collega’s die ook brugklascoaches zijn. Met hart en ziel zetten zij zich in voor het Houtkamp College en zijn leerlingen. Wat hun idealen zijn als het om onderwijs gaat en hoe zij hun coachtaak invullen, leest u hieronder.
 
Marjan Nijhof
Coach M1A

Van het werken op het Houtkamp College word ik gemotiveerd om heel anders te werken, omdat we veel meer digitaal werken en niet meer enkel uit boeken. Magister.me heeft een hoop functies die ik al ontdekt heb, maar er zijn er vast nog heel wat die ik moet ontdekken of waar ik handig in moet worden.


Als brugklascoach vind ik vertrouwen in het kunnen van de leerlingen heel belangrijk. Ik wil de leerlingen daarin begeleiden en zo helpen om een goede start te maken op de jaren die volgen op de middelbare school.

Werken binnen mijn vak/ leergebied is voor mij uitdagend, ik behandel nu ook thema’s van andere vakken en daarin moet ik mij echt verdiepen. 
Ellis Wassink
Coach M1A
 
Van het werken op het Houtkamp College word ik vrolijk, omdat we met z’n allen een heel nieuw onderwijsconcept mogen neerzetten voor de leerlingen. Een onderwijsconcept dat nog  beter aansluit bij verschillende manieren van leren en de tijd van nu. Dit zorgt ervoor dat we met z’n allen nieuwe dingen gaan uitproberen, niet bang moeten zijn om fouten te maken (dat geldt zeker ook voor de leerlingen), maar zeker vertrouwen in elkaar moeten hebben. Dan ontstaat er iets heel moois, waar we met z’n allen trots op mogen zijn.

Als brugklascoach wil/vind ik het belangrijk dat de leerlingen naar me toe durven komen met vragen. Ik wil ze laten merken dat geen enkele vraag dom is. Dat ze mogen leren van fouten. Ik wil ze laten merken dat ik ze zie, dat ze er mogen zijn. Ik hoop een brugklascoach te zijn die het goede bij kinderen naar boven brengt, een coach die luistert en kaders aanbrengt waarbij de leerlingen goed gedijen. Een coach die de ontwikkeling van de leerling goed volgt.

Werken binnen mijn vak/ leergebied is voor mij een tweede natuur. Ondersteunen en coachen is wat ik kan. Waar ik lol aan beleef, waar ik goed in ben. Samen met leerlingen, docenten, coaches en ouders een mooie weg uitstippelen voor de leerling. In alle openheid met elkaar spreken over ontwikkeling. Dit werk is alleen maar te doen in een goed team, een team waar over alles gesproken kan worden. Zo’n team heb ik binnen het Ondersteuningsteam! 
Marc Koster
Coach M1B

Van het werken op het Houtkamp word ik blij omdat ik op een compleet nieuwe school mag starten en waar ik vernieuwend onderwijs mag verzorgen waar ik helemaal achter sta.


Als brugklascoach wil ik de kinderen helpen hun weg te vinden op de nieuwe school en hun weg te vinden in de maatschappij. Ik hoop bij te dragen aan een actieve, nieuwsgierige, enthousiaste houding waar ze de wijde wereld mee in kunnen. 

Werken binnen mijn leergebied is fantastisch. Je kunt veel van je vak kwijt en de overlap tussen de talen komt goed naar voren. Dat is ook datgene waar we de kinderen op willen wijzen. De prachtige lokalen waarin we de lessen mogen verzorgen, nodigen ook daartoe uit.
Charlotte van Vliet
Coach M1B
 
Van het werken op het Houtkamp College
krijg ik energie, omdat
ik het geweldig vind om met de ontwikkeling bezig te zijn van ons vernieuwende onderwijs.  De nieuwe school, het met een kleine groep mensen nadenken over oplossingen, het vraagt wat van ons, maar geeft ook veel.

Als brugklascoach moet ikheel erg wennen, maar ik vind het super leuk! We hebben op het Houtkamp leuke en enthousiaste leerlingen. Maar ze hebben natuurlijk nog wel heel veel vragen, ook voor hen is alles nieuw! Ik vind het leuk om de leerlingen bij te staan, hen te helpen met al hun vragen en om alle verhalen aan te horen. Ik probeer ze vertrouwen in zichzelf te geven, wat kan je al allemaal wel? En als je het niet meteen kan, geen zorgen, je hebt nog alle tijd om te leren!

Werken binnen mijn vak/ leergebied is voor mij uitdagend; de ondersteuning krijgt een andere vorm op het Houtkamp. Daar moet iedereen nog aan wennen, en ikzelf ook. Meer vrijheid zoeken om binnen de leergebieden kennis te maken met de leerlingen en te bekijken waar en hoe je goed kan ondersteunen. Daarnaast worden we betrokken bij de maatwerk-uren,  en dat is precies waarvoor ik heb gekozen voor het Houtkamp!
Monique Krajenbrink
Coach H1A

Van het werken op het Houtkamp College word ik blij, omdat we alle leerlingen maatwerk kunnen aanbieden. Daarnaast vind ik het fijn dat we ook heel praktisch met elkaar bezig zijn, denk hierbij aan de verschillende bedrijven die betrokken zijn bij het Houtkamp College. We betrekken de leerlingen bij het ‘echte leven’ in de wereld.

Als brugklascoach vind ik het belangrijk dat er een fijne sfeer is in de klas, zodat de leerling kan werken in een veilige omgeving en zich op deze manier goed kan ontwikkelen. 

Op het Houtkamp College geef ik Nederlands.

Een taal heeft heel veel verschillende vaardigheden en daarom kun je met een taal heel veel verschillende kanten op. Zo is het bijvoorbeeld mooi dat wij op het Houtkamp samenwerken met het leergebied Wereld en de leerlingen dus niet alleen bij Wereld te maken hebben met het ontstaan van onze aarde, maar ook bij Nederlands.
Liesbeth Boom
Coach H1A
 
        Al in een vroeg stadium van de ontwikkeling van de nieuwe scholen heb ik voor het Houtkamp gekozen. Het onderwijsconcept, het werken in het leergebieden, de verbinding tussen de vakken en dat de ontwikkeling centraal staat in plaats van de resultaten vind ik echt een groot pluspunt voor het onderwijs.Ik vind het heel erg belangrijk dat iedereen zichzelf kan zijn, maar vind het ook belangrijk dat mijn leerlingen weten dat ze onderdeel van het geheel zijn. Ik wil als brugklascoach mijn leerlingen wegwijs maken in en op school, ze in zichzelf laten geloven en vertrouwen. ‘Al doende leert men’ en als brugklascoach doe ik dat graag samen met mijn leerlingen. 

Wat is er nou mooier dan de hele dag lekker op het sportveld of in de gymzaal te staan? De hele dag met leerlingen in de weer te zijn en hen laten te ervaren dat het niet perse om het ‘trucje’ gaat, maar ook om de weg er naar toe en dat wat er aan de kant van die weg gebeurt.
Met mijn beide ouders en oudere zus in het (bewegings)onderwijs en een jeugd vol bewegen en sport was het voor mij eigenlijk een heel logische keuze om voor dit vak te kiezen. 
 


Afgelopen jaar zijn we druk bezig geweest om het bewegingsonderwijs op het Houtkamp vorm te geven, er zijn zoveel dingen vanzelfsprekend die we opnieuw hebben bekeken en zaken waar we een weloverwogen beslissing over hebben genomen. We hebben een prachtige buitensportlocatie op loopafstand waar we met vijf klassen tegelijk kunnen sporten (uniek voor veel scholen), we gaan werken met een app (Sportfolio App) en nog zoveel dingen meer. Het motto voor het vak Sport is dat we samen zelf beter willen worden. Voor mij persoonlijk komt daar bij dat ik ga voor een leven lang met plezier bewegen en dat je al doende leert. 

Minder leuk aan mijn vak is natuurlijk als het regent, bloedje heet is of de herrie in de gymzaal, maar ach je kan niet alles hebben toch?  
Chantal Sohns
Coach H1B

Van het werken op het Houtkamp College word ik enthousiast, omdat het nieuwe onderwijs nieuwe mogelijkheden geeft voor docent en leerling. Werken aan je eigen leerdoelen biedt fantastische kansen voor je toekomst.

Als brugklascoach wil ik iedereen uitdagen het maximale uit een leerling te halen. Daag jezelf uit en kom uit je comfort zone. Daarin begeleidt ik de leerlingen graag.

Werken binnen mijn vak is voor mij iets heel moois en word zelf ook uitgedaagd binnen het nieuwe onderwijs. Nieuwe ideeën, nieuwe mogelijkheden met enthousiaste leerlingen die niet te stoppen zijn.
Olaf Manetti
Coach H1B
 
Van het werken op het Houtkamp College word ik scherper en flexibeler, omdat ik met heel nieuwe situaties te maken krijg. Van het werken op het Houtkamp College word ik blij, omdat het Houtkamp College het soort onderwijs biedt waar ik voor wil gaan.

Als brugklascoach wil ik een goed contact met mijn mentorleerlingen en vind ik dat mijn mentorleerlingen een geweldig eerste jaar op het Houtkamp moeten beleven. Als coach wil ik dat er een goede sfeer is in mijn mentorgroep. Een sfeer waarin leerlingen kunnen zijn wie zij zijn zonder vooroordelen en pesterijen.

Werken binnen mijn leergebied is voor mij een heel nieuwe, leuke uitdaging, omdat het totaal anders is als wat ik hiervoor deed en vanwege de overlapping met de andere twee talen. 
Ruby-Ann Lukassen
Coach H1C
 
  Van het werken op het Houtkamp College word ik blij, omdat ik de methode van werken via Magister.Me heel prettig vind. Iedereen kan zelf beslissen waar ze mee aan de slag gaan. En eigenlijk heb ik alleen maar leuke klassen en collega's. 

Als brugklascoach vind ik het in de eerste plaats heel belangrijk dat iedereen zich veilig voelt. Je hoeft niet met iedereen vrienden te zijn, maar je moet wel samen door één deur kunnen.

Werken binnen mijn vak is voor mij vanzelfsprekend. Ik vind het vak erg leuk, omdat het recht toe recht aan is. Als er een bewijs gevonden is, dan kan dat nooit meer "onbewezen" worden.
Dat bewijs is dan voor altijd. En het is helemaal bedacht door mensen, getallen en alles wat daaruit voortvloeit heeft de mens bedacht (net als taal). 

Het geeft wel aan hoe bijzonder de mens is. Het meest verrassende vind ik altijd dat wiskunde ook in de natuur voorkomt. Bijvoorbeeld

  • in sneeuwvlokken of bladeren van varens zie je fractals (bepaalde regelmatigheden); 
  • in spiralen zoals bij een dennenappel herken je de rij van Fibonacci (1 1 2 3 5 8 13...);
  • in bijenkorven komen regelmatige zeshoeken voor
Marlies de Voogd
Coach H1C
 
  Van het werken op het Houtkamp word ik vrolijk, omdat ik veel enthousiaste leerlingen en collega’s ontmoet.

Als brugklascoach wil ik laten zien dat iedereen waardevol is om wie hij/ zij is en leerlingen helpen om te ontdekken waar ze goed in zijn.

Werken binnen mijn leergebied is voor mij de kans om juist de verbinding te zoeken tussen vakken in plaats van de verschillen te zien.
Afke Berendsen
Coach V1A
 
  Van het werken op het Houtkamp College word ik enthousiast, omdat ik merk dat een andere manier van onderwijs leerlingen meer motiveert.

Als brugklascoach wil ik dat leerlingen zich fijn, veilig en uitgedaagd voelen op school. Dan komt het leren vanzelf.

Werken binnen mijn leergebied betekent voor mij innoveren. We willen het anders doen, beter doen voor de leerling. En dat betekent uitproberen en bijstellen. Elke keer weer opnieuw.
Melissa Glasbergen
Coach V1A

Van het werken op het Houtkamp College word ik inventiever, omdat elke dag een nieuwe uitdaging met zich meebrengt.

Als brugklascoach wil ik laten zien dat het oké is om te zijn wie je bent.

Werken binnen mijn leergebied is voor mij ontzettend leuk, omdat ik de kans krijg om samen te werken met twee talentvolle collega’s op basis van wederzijdse inspiratie. 
Karen Strasser
Coach V1B
 
Als brugklascoach vind ik het belangrijk dat er zo snel mogelijk 'geen drempel' meer is voor mijn leerlingen om met vragen of persoonlijke problemen langs te komen…
 
Het is goed dat onze mentorleerlingen kunnen zien en ervaren dat de verschillen tussen beide coaches juist meer oplevert qua begeleiding en sfeer in de klas.
 
Als duo-brugklascoach vind ik het prettig om samen te kunnen sparren met mijn collega. Als docent Exact & Technasium hoop ik de ‘kijk- en verwonderhouding’ van leerlingen te blijven triggeren.

Er valt nog zoveel te ontdekken en te leren, zeker als je daarbij samenwerkt!
Werken binnen leergebied Exact is voor mij een nieuwe uitdaging om voor leerlingen aansprekende verbindingen te maken tussen de afzonderlijke vakken.
Mark Penninx
Coach V1B
 
  Van het werken op het Houtkamp College word ik vrolijk, omdat ik mijn vak anders kan aanbieden, meer en intensief samenwerk met de andere kunstvakken. Door te werken in leergebieden weet je dat alle vakken die hier deel van uitmaken op eenzelfde manier aan het werk zijn. Er ontstaat meer een gezamenlijke kijk op hoe je onderwijs wilt aanbieden. We stellen onszelf meer vragen en moeten dat blijven doen.

Als brugklascoach vind ik het belangrijk dat de leerling aan zet is, ik wil ze de ruimte geven om in die rol te groeien. Vragen stellen waardoor ze vertrouwen krijgen in eigen mogelijkheden.

Werken binnen mijn leergebied is voor mij uitdagend, we werken echt samen maar kunnen binnen ons leergebied KCM ook  wel vakspecifiek aan het werk. Het zoeken naar verbinding binnen de kunstvakken geeft meer betekenis, vult elkaar aan en er ontstaat een geheel. In de kunst  is uit de kunst!
Sara Hermans
Coach V1C
Van het werken op het Houtkamp College word ik enthousiast omdat alles nieuw is.
 
Als brugklascoach vind ik het belangrijk dat mijn coachleerlingen hun eigen kwaliteiten leren kennen. 
 
Werken binnen mijn vak/ leergebied is voor mij uitdagend, omdat ik net als de leerlingen heel veel samenwerk. Hierdoor kan ik heel veel leren van mijn collega's en krijg ik steeds weer nieuwe ideeën. 
 
Fleur van Pijkeren
Coach V1C
 
  Van het werken op het Houtkamp College word ik ontzettend blij, omdat we eindelijk ons goed bedachte onderwijsconcept in de praktijk kunnen brengen. Ik zie dat kinderen met plezier op school komen, dat er fantastisch wordt gewerkt en dat het begint te kloppen! Dat we kinderen maatwerk bieden, minder klassikaal lesgeven en meer differentiëren, vind ik prachtig. Daar had het voorgezet onderwijs altijd al veel meer van kunnen doen. Eindelijk is er nu een VO-school die de lijn vanuit het PO doortrekt in het persoonlijk leren.

Als brugklascoach vind ik het belangrijk dat mijn leerlingen met plezier naar school komen en dat zij ruimte ervaren om te kunnen zijn wie ze zijn.
 
Ik zal hen coachen om goed naar zichzelf te leren kijken, doelen te stellen om samen weer mooie doelen te kunnen behalen. Mijn coachklas vond hetzelfde belangrijk: zij willen het samen gezellig hebben, voor elkaar opkomen, in gesprek gaan als er iets is en rustig kunnen werken. Prachtig, toch?

Werken binnen mijn vak Nederlands vind ik heerlijk. Taal is overal en altijd om je heen en ík beleef veel plezier aan onze taal. En dát probeer ik over te brengen. Ik vertelde mijn leerlingen in een van de eerste lessen al dat taal geen monster is met bloeddorstige klauwen die ‘begrijpend lezen’ en ‘grammatica’ schreeuwen. En al helemaal niet dat ’t kofschip een oorlogsschip is dat komt aanvallen. Taal kán ook anders zijn, boeiender, mooier. Stap 1 was lid worden van de bieb!
© 2024, Houtkamp College. Alle rechten voorbehouden.
...